Napísali o nás v časopise FOR MEN: OBCHOD S NEHNUTEĽNOSŤAMI NIE JE LEN MARKETING. JE TO PSYCHOLÓGIA.

Nad realitným trhom visí množstvo otáznikov. Ako sa bude vyvíjať ponuka a dopyt po nehnuteľnostiach pár mesiacov od začiatku pandémie? Ako sa budú správať majitelia hypoték, keď pominie obdobie odkladu splátok? A aký to môže mať vplyv na dostupnosť hypoúverov a ceny nehnuteľností? Na toto všetko sme odpovedali pre časopis FOR MEN.

Napísali o nás na portáli 40plus: Vychutnajte si iný rozmer kvality pri kúpe a predaji nehnuteľnosti s Lemonpie

Porozprávali sme sa s Martinou Valachovou, zakladateľkou portálu 40plus o tom, čo nás to napadlo a prečo práve reality. 🙂

Veľmi často sa stáva, že ľudia po 40-ke majú pocit stagnácie alebo cítia, že oblasť, v ktorej sa hýbu, im sedí, ale chceli by to robiť INAK. V takých situáciách sú dve možnosti. Buď dajú výpoveď a prejdú ku konkurencii, kde vidia, že by mohol nastať progres. Alebo si založia vlastnú firmu a idú do podnikania. Niekedy stačí pridať kvapku inej ingrediencie a detail spraví rozdiel. Napríklad taká kvapka citrónu do vody. Drobnosť, ktorá pomôže vyrobiť z obyčajnej vody osviežujúci drink.  A takto podobne vznikol projekt LEMONPIE…

Dámy, ako vznikol nápad založiť si vlastnú firmu?

Firmu sme založili hneď po úspešnom absolvovaní prvého školenia za realitného makléra. Proste sme si povedali, že to zvládneme. Obidve sme už vtedy mali dlhoročné skúsenosti s vlastným podnikaním, a tak sme vedeli do čoho ideme. Ohľadom realitnej praxe sme mali jasno, čo je našou prioritou. Robiť to inak než väčšina realitných kancelárií a maklérov na Slovensku.

Ak môžete prezradiť, kto vymyslel názov?

Po vyše troch rokoch našej prvej “eseročky” Realitylab (jej meno sme si nechali vygenerovať za jeden večer na internete ako „pracovný názov“ pre našu prvú “realitku”) a niekoľkých úspešných obchodoch, sme si povedali, že nám to spolu funguje a v práci sme si našli záľubu. Nastal čas, „usadiť sa“. Ale, ako to už býva, keď si skúsená žena vyberá domov pre seba a svoju rodinu, hľadá všetkými zmyslami, aby tam našla všetko, čo ona a jej rodina potrebuje na dlhé roky.

A tak sme si na pomoc zavolali Anku a Naďu z Levosphere, s ktorými sme vyše pol roka hľadali to naše „pravé orechové“. Názov sme hľadali s jasným heslom, aby bol svieži, iný ako taký ten„typický realitný“ a aby bol zapamätateľný. A keďže od prvého uzatvoreného obchodu je pre nás typické obdarovať kupujúceho aj predávajúceho koláčom a fľašou prosecca, PIE tam proste musel byť. 🙂

Reality a realitní makléri sú večná téma. Nie je ich na trhu prebytok? Vie sa nová firma uživiť?

Trh je prirodzený vzťah ponuky a dopytu; ak je prebytok ponuky realitných služieb, vzniká veľká konkurencia medzi realitnými spoločnosťami a maklérmi, čo určite nie je na škodu veci. V tejto situácii to môže byť častokrát boj o prežitie.

Keď sme sa rozhodovali venovať sa tejto oblasti profesionálne, mali sme vlastné skúsenosti s kúpou a predajom nehnuteľností, kde sme sa niekedy čudovali, ako sa„to robí“. Prevyšoval pocit sklamania z toho, ako by sa to dalo krásne uchopiť a odviesť skvelú profesionálnu prácu. Je totiž veľmi dôležité, ako pristupujete k práci, ku klientovi, ako viete byť osobní a proaktívni, a hlavne kreatívni.

Ako dlho ste v tejto oblasti pôsobili, keď ste sa rozhodli pre LEMONPIE?

Reality sme od začiatku robili „po vlastnom“, bolo to niečo vyše troch rokov, keď sme sa rozhodli v tejto oblasti usadiť a dať nám jasnú tvár. LEMONPIE sa tak tvaroval vyše pol roka s tímom profesionálov na brand analýzu a brand identitu a vizuálna stránka sa tvorila ešte nejaký ten týždeň potom.

Čo robíte inak? Predajte sa našim čitateľom.

Pri zakladaní značky LEMONPIE sme mali od začiatku jasný cieľ; riešiť realitný obchod na úrovni, ktorú si kúpa či predaj nehnuteľnosti zaslúžia.

Tak ako aj my, aj náš klient je klient náročný; proste profesionál.

Po našich skúsenostiach sme od začiatku vedeli ako to robiť nechceme. Preto sme si určili priority – jasná a férová komunikácia, osobná zaangažovanosť do všetkých častí realitného procesu, nadštandardná starostlivosť o klienta a výnimočný marketing nehnuteľností, ako aj našej značky.

Ako veľké fanúšičky interiérového dizajnu (Janka pôsobila roky v oblasti interiérových návrhov) a so skúsenosťami v oblasti menších stavebných úprav (Mária vyše 9 rokov vedie firmu zameranú na menšie stavebné úpravy a s manželom postavili dom), poskytujeme klientom realistické návrhy a názory. Za tých pár rokov praxe sme klientom zarobili desiatky tisíc eur s minimálnou a hlavne vysoko rentabilnou investíciou. Obe sme vyštudované ekonómky a čísla okrem dizajnu a kreatívnej tvorby sú nám veľmi blízke.

Dávame dôraz na kvalitnú prípravu nehnuteľnosti pred predajom, tzv. homestaging, presne zacielenú na starostlivo zadefinovaný profil kupujúceho, a od toho sa následne odvíja správne zvolená prezentácia nehnuteľnosti slovom aj obrazom, profesionálnymi fotkami, 3D vizualizáciami a 3D obhliadkou, nevynechajúc kvalitnú právnu starostlivosť.

Viac sa dočítaťe priamo na portáli Magazin 40plus.sk , ktorý prináša rozhovory o ľuďoch a s ľuďmi, ktorí majú inšpiratívny príbeh, alebo vedia poradiť čitateľom v oblasti zamestnania, podnikania, reštartu, zdravia, cestovania, či trávenia voľného času. Prinášajú príbehy ľudí, ktorí uspeli, ale aj príbehy obyčajných ľudí, ktorí sú na ceste za novými objavmi a métami.

Nech sa páči link na celý článok https://www.40plus.sk/ceny-domov-a-bytov-po-kronakrize/.

Keď chce byt urobiť dojem

Čo je Home staging a načo si dať nehnuteľnosť nastejdžovať?

V skratke a poučne: ide o profesionálnu úpravu nehnuteľnosti pred jej predajom či prenájmom, aby bola atraktívnejšia a aby jej prednosti boli viditeľné „na prvú“. Nehnuteľnosti pôsobiace zanedbaným dojmom sa totiž predávajú ťažšie a dlhšie. Čísla hovoria jasnou rečou. 

Situácia, v ktorej sa nehnuteľnosť chystá vstúpiť na trh s realitami, sa podobá chvíľam pred schôdzkou naslepo. On či ona sa chystajú vyraziť z domu a urobiť čo najlepší dojem na človeka, o ktorom zatiaľ veľa nevedia. A tak sa vykúpu, premyslia si, čo si dajú na seba, aby to bolo pohodlné a aby im to pristalo, použijú nevtieravý parfém a ona sa po odchode ešte raz vráti, pretože si všimla olúpaný lak na ukazováku – tak to by predsa nešlo… A potom už môžu vyraziť.
Aj byty sa pripravujú na to, aby sa páčili.
Home Staging, špeciálne odvetvie realitného marketingu, sa venuje tomu ako nehnuteľnosti pripraviť tak, aby zapôsobili na svoju cieľovú skupinu. Základom, od ktorého sa môžeme odpichnúť je to, aby boli priestory:

Čisté a upratané. Záujemci totiž bývajú zvedaví a nakúkajú aj do vstavaných skríň, umývačiek či kúpeľnových skriniek.

Vymaľované. Vymeniť dramatickú výmaľbu v duchu každá stena iná za nerušivú a elegantnú krémovú, je lacné a zaberá to.

Neutrálne. Robí sa to tak, že sa priveľmi výrazné (ezoterické, náboženské, rockerské, fanúšikovské) prvky podčiarkujúce osobnosť majiteľa z priestoru odstránia. Home Staging z domova urobí dom/byt. Odosobní priestor tak, aby sa fantázia kupujúceho rozbehla a on si v ňom vedel predstaviť seba. Najľahšie to ide v spálni, v ktorej sa odporúča navodiť dojem luxusnej hotelovej izby a ani to nie je drahé. Stačia nové prehozy, záclony a dve dizajnové lampičky na dva dizajnové nočné stolíky.

Home Staging v žiadnom prípade neslúži na zamaskovanie veľkých nedostatkov, akými sú povedzme rozchádzajúce sa sadrokartóny či zatekajúca strecha. Ak je to možné, treba ich opraviť, alebo ich pri obhliadke priznať. Home Staging si tiež netreba mýliť s bytovým dizajnom, pretože neponúka kompletne zariadený interiér –  iba dáva víziu, upozorní na krásny výhľad či pekne ošetrenú podlahu a zariadenie sa často iba prenajíma, s možnosťou neskoršieho odpredaja novému majiteľovi.

Čo teda robí homestager? Ak vidí v byte chyby, ktoré by mohli vytvoriť priestor na vyjednávanie o cene, odstráni ich. Vyčistia sa koberce, alebo sa prinesú nové, pribudnú nové svetlá, vymenia sa nemoderné vypínače či úchytky v kuchyni. Oškrené dvere sa pretrú, zanesená batéria sa vymení, praskliny v stenách sa vyhladia, vymaľuje sa, vyčistia sa špáry medzi obkladmi, smutná prázdna terasa sa vybaví nábytkom a rastlinami… podľa toho, čo si priestor vypýta. Ukázalo sa napríklad, že výmena nemodernej pracovnej dosky na staršej kuchynskej linke je jednou z najvýhodnejších homestagerských investícií. Upraví sa všetko, z čoho by záujemca mohol nadobudnúť dojem to je škaredé, to sa bude musieť meniť.

Ak sa teda ku kvalitne zostavenému inzerátu, prvotriednym fotografiám, správne nastavenej cene a k ukážkovému jednaniu s každým potenciálnym záujemcom pridá citlivý homestaging, podarí sa bežnú nehnuteľnosť ukázať v novom svetle a ona medzi zvyšnými ponukami zažiari a rozbehne fantáziu záujemcu.

Emócia predáva.
Vraví sa totiž: ak ti  vyhovuje lokalita aj  cena a ešte vždy sa nevieš rozhodnúť, či máš nehnuteľnosť kúpiť, skús si predstaviť, že je nedeľa ráno a môžeš celý deň preleňošiť doma. Sú tieto štyri steny steny tými pravými kulisami?

10 vlastností správneho realitného makléra

10 vlastností správneho realitného makléra

Ak desaťkrát poviete áno, ten môj realiťák je práve takýto, vybrali ste si dobre. Zo všetkého najdôležitejšie sú dve veci:

Záleží mu na tom, aby si s klientom vytvoril vzťah a potrpí si na to, aby klienta opakovane zásoboval hodnotnými informáciami.

1. Výhodné je, ak je oblasť realít hlavnou náplňou jeho pracovnej činnosti. Ak je to pre neho len bokovka a maklér je povedzme najmä majiteľom fitnescentra a nehnuteľnostiam sa venuje len po večeroch, nebodaj cez víkend a chce od vás, aby ste obhliadky absolvovali tiež len cez víkend, nechcete ho.

2. Prezentácia je dôležitá. Úplné minimum je fotka, telefón a email. Nie je prijateľné poskytnúť jeden kontakt na celú kanceláriu. Vy hľadáte človeka, pretože biznis s realitami stojí na vzťahu. Vyhľadajte si makléra, prezrite si, čo ponúka a fotky, akými svoju ponuku prezentuje. Ak kvalita nestojí za veľa, hľadajte ďalej, pretože správny realitný agent vie, že predávajú oči a ak nevie urobiť kvalitné fotografie či video sám, neváha za to zaplatiť profesionálovi.  

3. Uverejňuje dokonalé inzeráty bez chýb. Nechýba v nich informácia, či je cena uvedená vrátane provízie. V portfóliu má rozumné nehnuteľnosti za rozumné trhové ceny. V reportoch, na ktorých sa spolu dohodnete, budete mať zhrnuté čierne na bielom ako obchod napreduje a ako dopadli obhliadky, vrátane zádrheľov a možností ako ich riešiť. Je proaktívny, nie je potrebné „prenasledovať ho“ alebo sa znepokojovať, že neberie telefón.

4. Neoháňa sa nízkou províziou, pretože tá môže znamenať chabé služby. 

5. Neoháňa sa ani veľkosťou realitky (ak už niečím, tak skôr rokmi pôsobenia v realitnom biznise). Ak maklér poskytuje kompletné služby a predaj nehnuteľnosti doťahuje dokonca, bývá časovo vyťažený a tak neponúka viac ako 20 nehnuteľností naraz. Ak ich má on sám v ponuke 50, nemôže byť v jeho silách venovať sa im dostatočne starostlivo.

Správny realitný agent nie je ten, ktorý vám volá na základe súkromnej inzercie a vnucuje vám svoje služby. A ak áno, pôjde o neskúseného či začiatočníka, ktorý využíva každú z možností ako sa dostať k zákazke.

6. Ten správny človek pre vás je príjemný (strávite spolu veľa času a najmä ak nastanú ťažkosti, bude dôležité mať po svojom boku niekoho, kto je vám sympatický). Samozrejme, nehľadáte najlepšieho priateľa, skôr advokáta.

7. Nie je len reaktívny, ale proaktívny. Etický. Nemá problém povedať vám, že to, čo hľadáte, je v danej lokalite nemožné, no navrhne riešenia.

8. Ostáva v nenásilnom kontakte, aj keď je už kúpené/predané a viete, že sa na neho môžete kedykoľvek obrátiť.  

9. Správneho realiťáka spoznáte tak, že sa na začiatku veľa pýta. Potrebuje totiž zistiť vaše priority a potreby a v závere prvého stretnutia jasne a zrozumiteľne s klientom preberie, ako bude proces prebiehať a čo presne ho čaká. Na ďalšie stretnutia, ktoré už spravidla prebiehajú pri obhliadkach, prichádza pripravený a dozviete sa to tak, že nezabudol, aké sú vaše priority a potreby. Môžete si ho pokojne vyskúšať:)

10. A desiata vlastnosť? Ing. Mária Makovníková, expertka na reality, sumarizuje: „Podľa nás z Lemonpie je správnym realiťákom ten, kto vás vie počúvať a dopraje si čas, aby vás navnímal. Vie pospájať praktické veci s potrebami a snami klientov a dokáže správne nastaviť celú kampaň predaja či hľadania nehnuteľnosti. Vie skvele usmerniť a sprevádzať.

Ako ho teda nájsť?

Odporučenie od dôveryhodného zdroja je nepriestrelné a najdôležitejšie. Využite sociálne siete. Oslovte svojich priateľov a rodinu a poproste ich o referencie, ktoré sa opierajú o ich osobnú skúsenosť. „Hľadám sympatického realiťáka, ktorý nebude mať čierne lesklé sako, biele špicaté topánky a tendenciu zodrať ma z kože,“ prečítali sme si práve na FB profile jednej z našich známych. Do hodiny mala v odpovediach crème de la crème bratislavských realitných agentov aj s kontaktami a mohla si vyberať.

Obhliadka nie je návšteva

Obhliadka nie je návšteva

Zdá sa vám, že svoj domov poznáte najlepšie sami a to je aj pravda. Strávili ste v ňom roky. Lenže obhliadka nie je návšteva a ak ju vedie namiesto majiteľa odosobnený realitný maklér, možno sa k cieľu predať/prenajať priblížite rýchlejšie. Prečo?

Homestaging

HOMESTAGING (úprava nehnuteľnosti pred predajom) znamená omnoho viac ako len zabezpečiť, aby nehnuteľnosť vyzerala pekne. Náš homestaging zabezpečí nehnuteľnosti vôňu, designové predmety ako kvety a iné detaily a už pri obhliadke sa klienti cítia príjemne a útulne.

Pôdorys

V inzerátoch na predaj bytov pôdorys často nefiguruje, napriek tomu, že je to dôležitá informácia pre potenciálnych záujemcov. Bez toho, aby byt museli vidieť, si vedia predstaviť ako byt vyzerá. Najmä staré byty často už vôbec pôdorysy nemajú, alebo sú nedostačujúce. Jednou z našich služieb je aj zameranie priestoru a zakreslenie 2D alebo 3D pôdorysu.