Čo je Home staging a načo si dať nehnuteľnosť „nastejdžovať“?

V skratke a poučne: ide o profesionálnu úpravu nehnuteľnosti pred jej predajom či prenájmom, aby bola atraktívnejšia a aby jej prednosti boli viditeľné „na prvú“. Nehnuteľnosti pôsobiace zanedbaným dojmom sa totiž predávajú ťažšie a dlhšie. Čísla hovoria jasnou rečou. 

Situácia, v ktorej sa nehnuteľnosť chystá vstúpiť na trh s realitami, sa podobá chvíľam pred schôdzkou naslepo. On či ona sa chystajú vyraziť z domu a urobiť čo najlepší dojem na človeka, o ktorom zatiaľ veľa nevedia. A tak sa vykúpu, premyslia si, čo si dajú na seba, aby to bolo pohodlné a aby im to pristalo, použijú nevtieravý parfém a ona sa po odchode ešte raz vráti, pretože si všimla olúpaný lak na ukazováku – tak to by predsa nešlo… A potom už môžu vyraziť.
Aj byty sa pripravujú na to, aby sa páčili.
Home Staging, špeciálne odvetvie realitného marketingu, sa venuje tomu ako nehnuteľnosti pripraviť tak, aby zapôsobili na svoju cieľovú skupinu. Základom, od ktorého sa môžeme odpichnúť je to, aby boli priestory:

Čisté a upratané. Záujemci totiž bývajú zvedaví a nakúkajú aj do vstavaných skríň, umývačiek či kúpeľnových skriniek.

Vymaľované. Vymeniť dramatickú výmaľbu v duchu každá stena iná za nerušivú a elegantnú krémovú, je lacné a zaberá to.

Neutrálne. Robí sa to tak, že sa priveľmi výrazné (ezoterické, náboženské, rockerské, fanúšikovské) prvky podčiarkujúce osobnosť majiteľa z priestoru odstránia. Home Staging z domova urobí dom/byt. Odosobní priestor tak, aby sa fantázia kupujúceho rozbehla a on si v ňom vedel predstaviť seba. Najľahšie to ide v spálni, v ktorej sa odporúča navodiť dojem luxusnej hotelovej izby a ani to nie je drahé. Stačia nové prehozy, záclony a dve dizajnové lampičky na dva dizajnové nočné stolíky.

Home Staging v žiadnom prípade neslúži na zamaskovanie veľkých nedostatkov, akými sú povedzme rozchádzajúce sa sadrokartóny či zatekajúca strecha. Ak je to možné, treba ich opraviť, alebo ich pri obhliadke priznať. Home Staging si tiež netreba mýliť s bytovým dizajnom, pretože neponúka kompletne zariadený interiér –  iba dáva víziu, upozorní na krásny výhľad či pekne ošetrenú podlahu a zariadenie sa často iba prenajíma, s možnosťou neskoršieho odpredaja novému majiteľovi.

Čo teda robí homestager? Ak vidí v byte chyby, ktoré by mohli vytvoriť priestor na vyjednávanie o cene, odstráni ich. Vyčistia sa koberce, alebo sa prinesú nové, pribudnú nové svetlá, vymenia sa nemoderné vypínače či úchytky v kuchyni. Oškrené dvere sa pretrú, zanesená batéria sa vymení, praskliny v stenách sa vyhladia, vymaľuje sa, vyčistia sa špáry medzi obkladmi, smutná prázdna terasa sa vybaví nábytkom a rastlinami… podľa toho, čo si priestor vypýta. Ukázalo sa napríklad, že výmena nemodernej pracovnej dosky na staršej kuchynskej linke je jednou z najvýhodnejších homestagerských investícií. Upraví sa všetko, z čoho by záujemca mohol nadobudnúť dojem to je škaredé, to sa bude musieť meniť.

Ak sa teda ku kvalitne zostavenému inzerátu, prvotriednym fotografiám, správne nastavenej cene a k ukážkovému jednaniu s každým potenciálnym záujemcom pridá citlivý homestaging, podarí sa bežnú nehnuteľnosť ukázať v novom svetle a ona medzi zvyšnými ponukami zažiari a rozbehne fantáziu záujemcu.

Emócia predáva.
Vraví sa totiž: ak ti  vyhovuje lokalita aj  cena a ešte vždy sa nevieš rozhodnúť, či máš nehnuteľnosť kúpiť, skús si predstaviť, že je nedeľa ráno a môžeš celý deň preleňošiť doma. Sú tieto štyri steny steny tými pravými kulisami?